Spricklagning på Hemavan-Tärnaby Airport

Plattan

Projekt     Sprickor i rullbanan
Objekt      Hemavan-Tärnaby  Airport
År             2020
Material   InfraRoad HotJoint N1

Situation

På 1960-talet anlades ett litet segelflygfält i Hemavan, vilket användes av både lokala sportflygare och andra flygklubbar. Det här lilla segelflygfältet har genom åren utvecklats till dagens flygfält och 1993 färdigställdes den nuvarande flygplatsen och i mars 1994 startade den första charterlinjen. Med sin 1500 m långa och 30 m breda rullbana har man idag kapacitet för betydligt större passagerarflygplan, Herculesplan och många andra typer av flygplan.

Flygplatsen geografiska läge ligger naturskönt på 458 m.ö.h i dalgången mellan höga bergstoppar.

 

Rullbanan

Precis bredvid banan rinner Umeälven och grundvattentrycket under snösmältningen, samt den då höga vattennivån i älven, gör det problematiskt för asfalten på rullbanan. Det händer ibland att älven svämmat över och dränkt hela banan. En av effekterna av vatten i bankroppen är att asfalten spricker och med sprickor i asfalten så rinner det ner mer vatten i banan så fort det regnar, eller när snön smälter, och underminerar konstruktionen. Konsekvensen blir att vattnet tar med sig 0-materialet under asfalten och orsakar sättningsskador. Dessutom orsakar vatten i bankroppens bundna och obundna lager frostsprängningar och tjälskador.

Flygplatsen hade vid fototillfället ca1500 meter sprickor på rullbanan.

Lösning

Sprickfräsning på rullbanan

Infracares lösning på sprickproblemet var att noggrant fräsa upp sprickorna, göra rent frässpåret, applicera InfraRoad Hot Primer och sedan den bränsleresistenta, flexibla och köldtåliga fogmassan InfraRoad HotJoint N1. HotJoint N1 baseras på polymermodifierad bitumen, mineraliska fyllnadsmedel och organiska tillsatser. Det är en smältbar fogmassa som ska bearbetas i varmt tillstånd och som kännetecknas av hög elasticitet även vid låga temperaturer ner mot -20°C.

På de ytor som har tuffast miljö brukar livslängden på spricklagningen vara i 3–5 år. På andra “vanliga” ytor är livslängden normalt ca 6 – 7 år eller längre.

 

Närbild på sprickfräsning i rullbanan

Kundfördelar

  • Lång livslängd, en lagad spricka förblir tät under många år
  • Stoppar vattennedträngning i bankroppen = ökar livslängden = sparar pengar
  • Hög expansions- och kontraktionstolerans i fogen även i kyla
  • Redo för trafik efter en kort avkylningsperiod
  • Fogen är officiellt testad och godkänd

 

Kontaktuppgifter till oss hittar du här.

 

Kommentarer inaktiverade.