Spricklagning
Vägens fiende nr 1 är vatten!
Spricklagning förväxlas ibland med fogning och de båda arbetsmomenten ligger också väldigt nära varandra. Oftast används även samma fogmaterial. Medan planerad fogning utförs för att täta planerade strukturella rörelseskarvar mellan betong/betong, betong/asfalt eller asfalt/asfalt, så är spricklagning en tätning av plötsligt uppkomna sprickor som inte är planerade. De kallas då vilda sprickor. Oftast så är dessa vilda sprickor ett resultat av en strukturell brist i den befintliga underliggande konstruktionen.
Gemensamt för alla vilda sprickor är att de släpper igenom vattnet ner i den befintliga vägkroppen, vilket ökar skadeutvecklingen. När detta sker så accelererar vägens nedbrytning förvånadsvärt fort genom underminering och frostsprängningar, och det i sin tur ger en drastisk förkortning av vägens restlevnadstid.
Varför spricklaga? Stoppa vattnets väg ner i vägkroppen.
Varför stoppa vattnet? "Frysa" vägens tillstånd och förlänga perioden till nästa omasfaltering.
Varför förkortas vägens restlevnadstid? Underminering och frostsprängning av vägkroppen har en accelererande verkan - ju fler skadorna blir, ju snabbare spricker vägen upp, i synnerhet i kombination med trafikflödet. Skadeaccelerationen för denna typ av skada är ingen vacker syn med en långsam och fin expansionskurva utan den kan öka mycket snabbt, med betydande och kostsamma skador på vägnät och fordon på bara enstaka dagar.
Hör gärna av dig till oss så tittar vi på en lösning som passar dig eller din beställare!