Våra projekt
Infracare arbetar årligen, och året runt, på en stor mängd Infrastrukturprojekt i Sverige, och ibland i övriga Europa. De flesta är "våra egna" projekt där vi arbetar direkt under beställaren men i många projekt arbetar vi också som UE till någon annan entreprenör, då vi har ett nära samarbete med alla de stora i vårt land. Våra regelbundna tjänstgöringsplatser är bl.a. Trafikverkets vägar, kommunala vägar, militära anläggningar/flygplatser, civila flygplatser, industrier, hamnar mm. Swedavia är t.ex. en av våra ramavtalsparter som vi oftast arbetar direkt under, men även som UE på större entreprenader. Nedan har vi listat ett litet urval av alla våra projekt, där du kan se vad det är vi har gjort där.
Arlanda Airport
Asfalten på Airside utsätts för stort slitage året runt, då tung trafik, de högt ställda kraven på vinterns halkbekämpning samt övriga årets frekventa sopning, i form av stålborstar, utsätter asfalten för både nötning och kemisk upplösning som överstiger slitaget på vanliga vägar.
Hemavan-Tärnaby Airport
En av effekterna av vatten i bankroppen är att asfalten spricker och med sprickor i asfalten så rinner det ner mer vatten i banan så fort det regnar, eller när snön smälter, och underminerar konstruktionen. Flygplatsen hade vid fototillfället ca 1500 meter sprickor på rullbanan.
Stigs Center
Stigs Center i Göteborg är en plats med hög trafikintensitet och en stor andel av denna är tung trafik. Industriområdet här ligger i direkt anslutning till Göta älv och markförhållandena är dåliga för vägar och andra konstruktioner då detta är gammal sjöbotten.
E12 genom Granö
Ca 7 mil nordväst om Umeå genom Granö på E12an hade vägen stora längsgående tjälsprickor. 2011 genomfördes en åtgärd på ytan. Då applicerades ca 10.000m2 Carbophalt G 120X200 dvs ett hybridnät där längsgående fiber är av glasfiber på 120 kN och tvärled ett kolfibernät på 200 kN.
E20 Eskilstuna
Betongvägen rejält sliten med stora spårdjup i K1. K1an frästes ner 40mm och skarvarna var 5e meter fogades och på några sträckor installerades en meter breda remsor med Glasphalt 120x120kN innan ytan asfalterades. Det finns inga tecken på att betongskarven har påverkat asfalten där armeringsnäten installerats.
Parkering/Vändplan Vingåker
Parkeringsplats vid en fotbollsplan som användes mer som vändplan för tunga lastbilar, ytan är omgärdad av industrier med in- och utgående transporter. Asfalten var totalt krackelerad och täcktes av krokodilmönster. Det fanns endast ett tunt lager asfalt (ca 25-30mm) utan möjlighet att fräsa.
Betongväg utanför Angelholm
2014 gjordes en större åtgärd på Magretetorpsvägen från korsningen Ängelholmsflygplats fram till strax innan rondellen mot Ängelholm. Samtliga betongplattor hade stora tydliga sprickor genom tidigare beläggning. 2014 frästes hela ytan bort ner till betongen. Kolfibernät har applicerats över alla skarvar.
E14 genom Sundsvall
Längs E14 genom Sundsvall fanns flera svaga partier med sprickbildning samt hjulspår. Hjulspåren uppkom oftast vid busshållplatser där trafiken dras ihop samt stannar eller rullar sakta. Vid svaga punkter på sträckan har det kompletterats med glasfiberarmering 100x100kN Glasphalt G.
Väg 26 mellan Skövde-Mariestad
Vägen byggdes om till 2+1 körfält 2004. I och med detta så flyttades trafikens placering på vägbanan och den tunga trafiken hamnar nästan uteslutande i K1:an som inte var dimensionerad för detta. Täta tillfälliga reparationer har kontinuerligt behövts göras med gjutasfalt, som fyllts i sprickorna.