Våra projekt

Infracare arbetar årligen, och året runt, på en stor mängd Infrastrukturprojekt i Sverige, och ibland i övriga Europa. De flesta är "våra egna" projekt där vi arbetar direkt under beställaren men i många projekt arbetar vi också som UE till någon annan entreprenör, då vi har ett nära samarbete med alla de stora i vårt land. Våra regelbundna tjänstgöringsplatser är bl.a. Trafikverkets vägar, kommunala vägar, militära anläggningar/flygplatser, civila flygplatser, industrier, hamnar mm. Swedavia är t.ex. en av våra ramavtalsparter som vi oftast arbetar direkt under, men även som UE på större entreprenader. Nedan har vi listat ett litet urval av alla våra projekt, där du kan se vad det är vi har gjort där. 

Arlanda Airport

Asfalten på Airside utsätts för stort slitage året runt, då tung trafik, de högt ställda kraven på vinterns halkbekämpning samt övriga årets frekventa sopning, i form av stålborstar, utsätter asfalten för både nötning och kemisk upplösning som överstiger slitaget på vanliga vägar.

Läs mer om Projektet

Hemavan-Tärnaby Airport

En av effekterna av vatten i bankroppen är att asfalten spricker och med sprickor i asfalten så rinner det ner mer vatten i banan så fort det regnar, eller när snön smälter, och underminerar konstruktionen.  Flygplatsen hade vid fototillfället ca 1500 meter sprickor på rullbanan.

Läs mer om projektet

Stigs Center

Stigs Center i Göteborg är en plats med hög trafikintensitet och en stor andel av denna är tung trafik. Industriområdet här ligger i direkt anslutning till Göta älv och markförhållandena är dåliga för vägar och andra konstruktioner då detta är gammal sjöbotten.

Läs mer om projektet

E12 genom Granö

Ca 7 mil nordväst om Umeå genom Granö på E12an hade vägen stora längsgående tjälsprickor.  2011 genomfördes en åtgärd på ytan. Då applicerades ca 10.000m2 Carbophalt G 120X200 dvs ett hybridnät där längsgående fiber är av glasfiber på 120 kN och tvärled ett kolfibernät på 200 kN.

Läs mer om projektet

E20 Eskilstuna

Betongvägen rejält sliten med stora spårdjup i K1.  K1an frästes ner 40mm och skarvarna var 5e meter fogades och på några sträckor installerades en meter breda remsor med Glasphalt 120x120kN innan ytan asfalterades.  Det finns inga tecken på att betongskarven har påverkat asfalten där armeringsnäten installerats.

Läs mer om projektet

Parkering/Vändplan Vingåker

Parkeringsplats vid en fotbollsplan som användes mer som vändplan för tunga lastbilar, ytan är omgärdad av industrier med in- och utgående transporter. Asfalten var totalt krackelerad och täcktes av krokodilmönster. Det fanns endast ett tunt lager asfalt (ca 25-30mm) utan möjlighet att fräsa.

Läs mer om projektet

Betongväg utanför Angelholm

2014 gjordes en större åtgärd på Magretetorpsvägen från korsningen Ängelholmsflygplats fram till strax innan rondellen mot Ängelholm. Samtliga betongplattor hade stora tydliga sprickor genom tidigare beläggning.  2014 frästes hela ytan bort ner till betongen. Kolfibernät har applicerats över alla skarvar.  

Läs mer om projektet

E14 genom Sundsvall

Längs E14 genom Sundsvall fanns flera svaga partier med sprickbildning samt hjulspår. Hjulspåren uppkom oftast vid busshållplatser där trafiken dras ihop samt stannar eller rullar sakta.  Vid svaga punkter på sträckan har det kompletterats med glasfiberarmering 100x100kN Glasphalt G. 

Läs mer om projektet

Väg 26 mellan Skövde-Mariestad

Vägen byggdes om till 2+1 körfält 2004. I och med detta så flyttades trafikens placering på vägbanan och den tunga trafiken hamnar nästan uteslutande i K1:an som inte var dimensionerad för detta. Täta tillfälliga reparationer har kontinuerligt behövts göras med gjutasfalt, som fyllts i sprickorna.

Läs mer om projektet

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Funktion cookies
Funktionscookies används för att komma ihåg besöksinformation på webbplatsen, t.ex. språk, tidszon, förbättrat innehåll.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.