Väg 26 mellan Skövde-Mariestad
Bild 1: Tillstånd år 2017-06. Man ser här tydligt deformationen och sprickbildningen i vägkroppen, det som förut var en vägren. Det svarta är kladd från gjutasfalt. Bild från Trafikverkets PMSv4
Projekt: Renovering asfalt
Objekt: Väg
År: 2019
Material: Carbophalt 200x200
Bakgrund
Vägen byggdes om till 2+1 körfält 2004. I och med detta så flyttades trafikens placering på vägbanan och den tunga trafiken hamnar nästan uteslutande i K1:an. Det som tidigare var en vägren med tillfälligt trafikflöde har blivit ett permanent körfält med ständig trafik i allmänhet och för den tunga trafiken i synnerhet. De traditionella vägrenarna är inte dimensionerade för det här. Från 2004 har därför en accelererande deformation av vägkroppens högra sida skett, i båda färdriktningarna, med sättningsskador, hjulspår, valkar och längsgående stora sprickor som följd. Täta tillfälliga reparationer har kontinuerligt behövts göras med gjutasfalt, som fyllts i sprickorna. Gjutasfalt är ett styvt material och dessa tillfälliga reparationer har inte hållit mer än något år på en sådan här starkt trafikerad väg, då de har spruckit upp när vägkroppen ger vika för trafiktyngden.
Lösning
2019 gjordes en större permanent åtgärd när man fräste bort hela slitlagret på vägen. På vissa särskilt utsatta ställen frästes även underliggande bundna lager bort, sk. djuplådor. Vid återuppbyggnaden applicerades ett asfaltsarmeringsnät i kolfiber (Carbophalt 200 x 200 kN) på AG:n.
Resultat vid syn 2024
Tillstånd 2024: Efter 5 år ser vi att inga sprickor har kommit tillbaka. Det finns heller inga tecken på valkar eller deformationer.
Bild 2 från Infracare 2024-09
Slutsats
Inga deformationer, valkar eller sprickor kan ses efter 5 år. Det kan jämföras med årligt återkommande lapp- och lagningar. På denna sträcka, som bilden visar, gjordes en djuplåda med AG 70mm + Asfaltsarmering Carbophalt 200 x 200 kN + ABb 50mm + ABS 40mm.